האם עוני משפיע על התפתחות שכלית של ילדים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עוני והתפתחות ילדיםלמעלה מ- 750 אלף ילדים במדינת ישראל חיים מתחת לקו העוני כשמן הסתם לחיים מתחת לקו העוני ישנן השפעות שליליות על המצב החברתי והכלכלי של הילד בבגרותו וכמובן שגם על מצבו הרגשי והנפשי. במחקר חדש נמצא כי לחיים מתחת לקו העוני קיימת גם כן השפעה שלילית על תפקוד המוח.

החוקרים שערכו את המחקר מצאו כי ישנם שינויים מסוימים במוחות של ילדים שחיים מתחת לקו העוני, שיש בהם כדי להוביל להתפתחות של מגוון בעיות במהלך החיים כמו לדוגמה דיכאון בבגרות , קושי ביכולת להתמודד עם מתח נפשי, קשיי למידה ועוד.

במהלך המחקר, שהתפרסם בכתב העת היוקרתי לרפואת ילדים JAMA Pediatrics, חוקרים מצאו כי ילדים שנולדו למשפחות מעוטות יכולת כלכלית, סבלו מהתפתחות מוחית איטית יותר. בנוסף לכך, נמצא כי ילדים אלה קיבלו ציונים נמוכים יותר בעשרים אחוז במבחנים סטנדרטיים. את הממצאים הסבירו החוקרים בפערים התפתחותיים באונה הטמפורלית והקדמית של המוח.

החדשות הטובות

אמנם נמצא כי חיים מתחת לקו העוני מעמידים את הילדים בסיכון לבעיות מגוונות, אך בנוסף נמצא במחקר כי ישנם גורמים מסוימים שיכולים למתן את ההשפעות השליליות של חיי העוני על מוחם של הילדים. הכוונה היא בעיקר לתמיכה הורית איכותית ולדאגה הורית. לפי החוקרים, בנייה של סביבה תומכת עבור ילדים החיים מתחת לקו העוני צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות של תכניות לבריאות הציבור, לטובת כלל האוכלוסייה.

פסיכולוגית הילדים שהייתה בין החוקרים שערכו את המחקר, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ויסקונסין בארה"ב, ציינה שהתוצאות מצביעות על כך שלעוני קיימת השפעה משמעותית על ההתפתחות המוחית, בעיקר באזור ההיפוקמפוס. כמו כן לדבריה קיימת השפעה גם למידת הלחצים המופעלים על הילד ולכמות התמיכה והדאגה שהוא זוכה לקבל מהוריו.

לדברי החוקרת הראשית, מצב כזה שבו הגורם לבעיות נפשיות בילדים והפתרונות להם כל כך גלויים וברורים, נחשב לנדיר מאוד בשדה חקר ההתפתחות בפרט ובשדה המחקר הרפואי בכלל.

בנוסף לכך, נדיר מאוד שהפתרון לבעיה מסוימת כל כך בר השגה, זול ופשוט, כפי שנמצא במחקר הנוכחי. הממצאים שעלו מהמחקר הנוכחי מספקים מעין מפת דרכים לטיפול וכן לפיתוח המשאב היקר ביותר והחשוב ביותר של החברה האנושית – המוח האנושי.

לדבריה, על מקבלי ההחלטות בתחום בריאות הציבור לנקוט בפעולות מהירות למען יישום התוצאות של המחקר במטרה לספק לילדים שחיים מתחת לקו העוני סביבה תומכת ודואגת ככל שניתן.

ראו גם:

אבחון בעיות התפתחותיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן