איזה ממתק פחות מזיק לילדים שלכם

??????????????

תזונה נכונה פירושה תזונה מאוזנת היטב, המעניקה לגוף את החומרים המזינים הדרושים לבריאות ואיכות חיים טובה. אם ילד אוכל תזונה נמוכה בחומרים מזינים, הוא עלול לסבול מזיהומים מורכבים המשפיעים על התפתחותו התקינה.

מה לא בסדר בחטיפים או בממתקים מסוכרים?

יש להם טעם נפלא, אך הם אינם בריאים לשיניים או לגוף. סוכריות, עוגות, עוגיות, שוקולדים, במבה וביסלי שילדים אוהבים לאכול בין הארוחות או במקומן, עלולים לגרום לעששת.

חטיפים אלו מכילים אף רכיבי שומן רבים, וילדים הצורכים חטיפים מסוכרים אוכלים סוגים רבים ושונים של סוכרים מדי יום, כגון סוכר שולחן וממתיקים מלאכותיים. גם חטיפים עמילניים עשויים להתפרק לסוכרים עם האכילה.

האופן בו סוכר תוקף את השיניים

חיידקים נמצאים בפה כל הזמן, וחלקם מהווים חומר דביק הנקרא פלאק ונוצר על פני שטח השיניים. כשמכניסים סוכר לפה, החיידקים זוללים את החומר המתוק והופכים אותו לחומצות, שהן חזקות דיין להמיס את האמייל הקשה המצפה את השיניים.

כך מתחילים חורים בשיניים. כשהורים מתחילים להקפיד על תזונת הילד כבר מגיל צעיר ביותר, ומרגילים אותו לאכול כמה שפחות ממתקים, ולצחצח בקביעות את שיניו, החיידקים אינם מייצרים עודף חומצה המחסלת את האמייל.

הגנה על בריאות הילד והתפתחותו התקינה באמצעות אכילת "חטיפים חכמים"

לפני שילד מתחיל לפתוח עטיפות ממתקים ללא הבחנה, ועל הדרך מתנהג בהיפראקטיביות, יש להסביר לו, במילים שלו, מה יש במזונות אלו. עליו להבין את משמעות תכולת הסוכר הגבוהה והשפעתה על התנהגותו. אם הילד מתעקש לאכול ממתקים וחטיפים, יש לסייע לו לבצע בחירות טובות יותר, שכן סוגי ממתקים מסוימים משפיעים באופן מזיק יותר מאחרים.

ממתקים דביקים נשארים למשך זמן ארוך יותר על פני שטח השיניים, כשילדים מתחילים מגיל צעיר לאכול כמויות גבוהות של סוכרים, הם מפתחים בעיות בריאותיות והתנהגות עצבנית.

איך אומרים לילד "לא" על ממתקים?

פשוט מגבילים את תדירות אכילת הממתקים, ומעודדים אותו לאכול חטיף או שניים בריאים במהלך היום. אם הילד מתעקש לאכול ממתקים, מומלץ לתת לו אותם כקינוח לאחר ארוחה עיקרית ומזינה, במקום מספר פעמים ביום בין הארוחות, ולהקפיד שיצחצח היטב את שיניו עם משחת שיניים המכילה פלואוריד, לאחר כל ארוחה או חטיף.

כשמחליטים על חטיפים המתאימים לילד, יש לבחור עבורו חטיפים שאינם מסוכרים, כגון במבה באריזה הקטנה, המכילה אמנם אחוזי שומן גבוהים, אך גם רכיבים בריאים.

אם הילד מתעקש על חטיפים מתוקים, יש לבחור עבורו את חטיפים שאינם דביקים, וגם אותם להגביל בכמות, כגון שתי קוביות שוקולד, רצוי מריר, או דגני בוקר המכילים פירות יבשים אותם ניתן להמתיק באמצעים טבעיים כגון דבש או סילאן.

אפשר דוגמאות?

בחירות חכמות של מזונות דלי שומן הם ירקות טריים, פירות טריים, קרקרים מחיטה מלאה או לחמים מלאים. לפריטי מזון אלו אפשר להוסיף ממרחים או מטבלים בריאים וטעימים שהילד אוהב או שהוא יכול להתחבר אליהם, כך שניתן יהיה להגן עליו מפני עיכובים בהתפתחות הנובעים מעודף סוכר ושומנים שאינם בריאים.

עד מהרה, כשהילד יבקש חטיף, הוא יתרגל לבחור את החטיף מרשימת החטיפים אותם הוא יודע שמותר לו לאכול, המכילים רכיבים שאינם ממותקים, שהם דלי שומן, וכלולים באבות המזון הבריאים. בשיטה זו, מדי פעם, ולעיתים רחוקות, אפשר לתת לו את הממתק האהוב עליו.

ההרגל לבררנות במאכלים בריאים מתחלף בבררנות למאכלים מזיקים

מומלץ להרגיל את הילד שפינוק פירושו בחירת מזון בריא החיוני להתפתחותו התקינה, שיפור הישגיו בלימודים, שיפור יכולת הריכוז שלו, והשגת רגיעה ורווחה נפשית. יש לעודד אותו לבחור, על פי טעמו, רכיבים מרשימת המזונות הבאים, אליהם ניתן להוסיף טעמים המועדפים עליו:

• תפוזים
• אשכוליות
• מלונים
• אגסים
• מנדרינות
• ברוקולי
• סלרי
• גזר
• מלפפונים
• עגבניות
• דגנים ממותקים בטבעיות
• פופקורן ללא חמאה
• צ'יפס אפוי
• בייגלה דל מלח
• פסטה ללא רטבים שומניים עשירים
• חלב דל שומן
• יוגורט דל שומן
• עוף
• אגוזים
• גבינה נמוכה בשומנים או ללא שומן
• מיצי פירות וירקות שאינם ממותקים.