טיפול אלטרנטיבי לסובלים מבעיות קשב וריכוז

20085574_xxlטיפול בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (ADHD) אינו מתמקד בנטילת תרופות בלבד. קיימים טיפולים יעילים חלופיים רבים המסייעים לילדים עם הפרעות אלו לשפר את יכולותיהם לשים לב, לשלוט בהתנהגות אימפולסיבית ולרסן היפראקטיביות.

תזונה מזינה, משחק ופעילות גופנית ולימוד מיומנויות חברתיות טובות יותר, הן חלק מתוכניות טיפול אלטרנטיבי מאוזן המשפר את הביצועים בבית הספר, במערכות היחסים של הילד עם אחרים, ובהפחתת מתח ותסכול.

בשורה התחתונה: תרופות הן כלים אך אינן משמשות לריפוי. הן עובדות באופן היעיל ביותר כשמשלבים אותן עם טיפולים אלטרנטיביים המתמקדים בסוגיות רגשיות והתנהגותיות.

טיפול אלטרנטיבי בהפרעות קשב וריכוז מתחיל בבית

להורים קיימת השפעה עצומה על טיפול הילד. עדויות מדעיות מראות שתזונה בריאה, והקפדה על שפע פעילות גופנית משפרות את יכולת הילד לקבל החלטות יומיות חכמות המסייעות לו להתמודד עם תסמיני הפרעות קשב וריכוז.

פעילות גופנית היא אחת השיטות הקלות והיעילות ביותר להפחתת התסמינים. היא מעלה את רמות הדופמין, הנוראפינפרין והסרוטונין במוח ומשפיעה על מיקוד תשומת לב.

בשיטה זו, פעילות גופנית ותרופות להפרעות קשב וריכוז כגון ריטלין, עובדות באופן זהה, אך שלא בדומה לטיפולים התרופתיים, פעילות גופנית אינה דורשת מרשם ומשפיעה ללא תופעות לוואי.

פעילויות המשפרות תשומת לב מבוצעות עם תנועות גוף כגון ריקוד, התעמלות, אמנויות לחימה וסקייטבורד, ונחשבות כטובות במיוחד לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. גם השתתפות בפעילויות ספורטיביות נחשבת כבחירה טובה, כשההיבט החברתי שומר על העניין של הילד בפעילות.

חשיבות השינה בטיפול אלטרנטיבי לבעיות קשב וריכוז

שינה איכותית בשעות קבועות מובילה לשיפור רוב תסמיני הפרעות אלו. אך ילדים רבים הסובלים מהתסמינים מתקשים לישון באופן סדיר, ולעיתים קשיי שינה אלו נובעים מהתרופות הממריצות. כך שהפחתת המינון או הפסקת התרופה לחלוטין תפתור את הבעיה.

כשילד סובל מבעיות שינה, ניתן לסייע לו באמצעות קביעת שעות שינה שגרתיות ואכיפתן; הפחתת הרעשים בחדר השינה של הילד; כיבוי כל המכשירים החשמליים כגון טלוויזיה, מחשב, משחקי וידיאו וטלפונים סלולאריים לפחות שעה לפני השינה; והגבלת הפעילות הגופנית בשעות הערב.

תזונה נכונה להפחתת תסמיני הפרעות קשב וריכוז

מחקרים מראים שרכיבי התזונה ומועדי האכילה משמעותיים להתמודדות עם תסמיני הפרעות קשב וריכוז.

ארוחות קבועות – יש לתזמן ארוחות או חטיפים לזמנים קבועים בהפרשים של שלוש שעות. התנהגות זו תסייע לשמירת רמת הסוכר בדם, תפחית את העצבנות של הילד ותתמוך בריכוז ומיקוד.

מומלץ לכלול חלבונים ופחמימות מורכבות בכל ארוחה או חטיף. מאכלים אלו יסייעו לילד להיות ערני יותר תוך הפחתת ההיפראקטיביות שלו.

בדיקות אבץ, ברזל ורמות מגנזיום של הילד. ילדים רבים הסובלים מבעיות קשב וריכוז חווים רמות נמוכות של מינרלים חיוניים אלו. הגברת הרמות שלהם מסייעת לתסמינים, כשהגברת הברזל מועילה במיוחד. מחקר אחד מצא כי תוספת ברזל משפרת תסמינים כמעט כמו נטילת תרופות ממריצות.

תוספת חומצות שומן אומגה 3 לתזונת הילד

מחקרים מראים שתוסף זה משפר היפראקטיביות, אימפולסיביות וריכוז אצל ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. חומצות שומן אומגה 3 נמצאות בסלמון, טונה, סרדינים, ביצים ומספר מוצרי חלב מועשרים. יחד עם זאת, השיטה הקלה ביותר להגברת צריכת תוסף זה היא באמצעות תוספי שמן דגים.

טיפולים אלטרנטיביים מקצועיים להפרעות קשב וריכוז

בעוד שקיימות מגוון שיטות לסייע בבית לילד הסובל מהפרעות אלו, מומלץ לקבל סיוע מקצועי. מומחים להפרעות קשב וריכוז מסייעות להורים לפתח תכנית טיפול יעילה לילד, שכן התסמינים מגיבים באופן הטוב ביותר לשילוב טיפולים.

טיפול התנהגותי לבעיות קשב וריכוז, הידוע גם כטיפול לשינוי התנהגות, הוכח כטיפול המוצלח ביותר לילדים עם הפרעות אלו. הוא מועיל במיוחד כטיפול בשיתוף עם תרופות ממריצות ואף מאפשר את הפחתת מינוני התרופה.

טיפול כולל חיזוק התנהגויות רצויות.

באמצעות תגמולים ושבח והפחתת התנהגויות בעייתיות באמצעות הצבת גבולות והבנת ההשלכות.

לדוגמא, טיפול התערבות אחד יכול להתבצע כשמורה מתגמל ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז, באמצעות נקיטת צעדים קטנים המתבטאים בהרמת יד לפני הדיבור בכיתה, גם אם הילד עדיין פולט תגובה באופן אוטומאטי. התיאוריה היא כי תגמול המאבק לקראת השינוי מעודד התנהגות חדשה מלאה.

מטפל התנהגותי קוגניטיבי מתמקד בפתרונות מעשיים לסוגיות יומיומיות. סוג טיפול זה כולל הרכבת תכנית שינוי התנהגותי המופעלת בבית ובבית הספר ותומכת בהורים בעיצוב ההתנהגות של הילד.

סבלנות היא המפתח לטיפול התנהגותי, שכן ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז משתנים עם תסמיניהם. יום אחד, הילד יכול להתנהג יפה, וביום שלאחריו הוא "נופל" חזרה לדפוסים ישנים. לעיתים זה נראה כאילו האימון אינו פועל, אך לטווח הארוך, טיפול התנהגותי משפר את התסמינים.

ראו גם:

אימון אישי לסובלים מ-ADHA