כך תסייעו לילדכם להתמודד עם לחץ

התמודדות עם לחץ בילדיםבדומה למבוגרים, גם ילדים נאבקים עם לחץ. הם מתמודדים עם התחייבויות רבות מדי, סכסוכים במשפחה ובעיות עם בני גילם. כל אלו הם גורמי לחץ המציפים ילדים.

כמובן שכמות מתח מסוימת היא נורמלית, וזה מובן כשילד חווה לחץ עם תחילת שנת הלימודים בבית ספר תיכון או כשהוא ניצב בפני מבחן גדול. אך כשהלחץ משתלט על חייו, מדובר בהפרעה העלולה להחמיר אם לא מסייעים לו להתמודד.

המפתח לסייע לילד להתמודד עם לחץ הוא ללמד אותו לפתור בעיות, וליצור תכנית פעולה שתסייע לו להבין מתי להגיד כן ומתי לסרב לפעילויות והתקשרות. גם אם לא הכול הולך חלק ונוח בחיי הילד, כשהוא לומד לנהל לחץ, חייו משתנים לטובה.

השפעות חוסר התמודדות עם לחץ בילדים

אם לא מלמדים את הילדים להתמודד עם לחץ, הם יעשו זאת באופן עצמי באמצעות טיפולים עצמיים שליליים כגון התמכרות למזון, סמים ואלכוהול.

במילים אחרות, הם יחפשו פתרון שיגרום להם להרגיש טוב יותר מיד, ובדרך כלל הבחירה לא תהיה במשהו בריא. מאמר זה מסביר כיצד תוכל לסייע לילדך להתמודד עם לחץ בהצלחה.

להפסיק נטייה לתכנן לוחות זמנים קפדניים או מרובים מדי

אחד ממצבי הדחק המשמעותיים ביותר לילדים מתרחש כשהם מתכנים מראש פעולות רבות מדי, תוך כדי שהם מנסים לעמוד בציפיות מהם להצלחה בלימודים, הצטיינות בחוגים, מטלות ביתיות, שיעורי בית ושינה בשעה קבועה, רק על מנת לעשות כל זאת למחרת שוב.

ילדים זקוקים להפסקה כדי להתנהג כצעירים. מוחם וגופם זקוק למנוחה. הם אולי אינם מבינים זאת בעצמם, אך כשהורים יודעים מתי לוח זמנים קפדני ועמוס מכריע את הילד, הם יכולים לסייע לו להתארגן אחרת.

הניחו לילד לנוח

כדי לוודא שלוח הזמנים של הילד אינו עמוס עד אפס מקום, ושיש לו זמן לנוח. כשלא מביטים בשעון כל הזמן, ניתן לארגן מספר שעות בסופי השבוע, או מספר לילות בשבוע שבהם הילד יכול פשוט לנוח.

בנוסף, יש להציב דגש על ארוחות משפחתיות. אם כולם אוכלים במנוסה, במכונית, או תוך כדי הליכה, זהו סימן כי תרחישים רבים מדי מתרחשים בתוך המשפחה.

להשקיע זמן במשחקים

חשוב שילדים יקדישו זמן למשחקים. בפעילויות מהנות, אין מטרות או תחרויות. ילדים משחקים באופן טבעי, אך ילדים בוגרים יותר עלולים לשכוח כיצד פשוט לשחק.

מומלץ לשלב פעילות גופנית עם המשחק, שהיא חיונית לרווחתם. אפשר לצאת איתם לרכיבה על אופניים, לשחק בפארק בכדור או לצאת לטיולים.

מתן עדיפות לשינה

שינה חיונית לכל פעולה. היא מפחיתה לחץ, משפרת את מצב הרוח ומשפרת הישגים בלימודים. אם הילד אינו ישן מספיק, זהו דגל אדום נוסף המעיד על לוח זמנים לחוץ מדי.

לכן יש להציב את הדגש על שינה וליצור סביבה המאפשרת אותה. לדוגמא, להרחיק מהחדר של הילד את הטלוויזיה ומוצרי אלקטרוניקה אחרים.

ללמד את הילד להקשיב לגופו

ילד צריך להבין את גופו ואת הפיזיולוגיה של מתח. מומלץ לעודד אותם להקשיב למסרים אותם גופם משדר. למרות שזה נורמלי שהבטן של הילד תהיה עצבנית ביום הראשון ללימודים, כשהבטן כואבת לעיתים תכופות או כשהוא מתעורר יותר מדי פעמים עם כאב ראש, זהו סימן שהוא מתמודד עם יותר מדי לחצים.

ללמד ילדים להתמודד עם טעויות

ילדים חווים מתח רב המגיע כתוצאה מפחד מטעויות. יש להזכיר להם שהם אינם אמורים לדעת איך לעשות הכול, או לעשות הכול נכון.

בנוסף, קבלת החלטות טובות היא מיומנות חשובה אותה ילדים צריכים ללמוד, והמיומנות שעשויה להיות אפילו חשובה יותר היא ללמוד כיצד להתאושש מהחלטות שגויות.

בקרים רגועים יותר – בית מאורגן יותר מדי מלחיץ ילדים וההשפעה ניכרת במיוחד בבקרים. מומלץ להרגיע את קצב ההתנהלות בבוקר, כך שכל היום יהיה רגוע יותר.

ומותר להיכשל

ניתן לסייע לילדים להתמודד עם לחץ כשמלמדים אותם להבין שכישלונות הם חלק מהתהליך. הילד צריך ללמוד להבין את הצעדים הבאים לאחר קבלת החלטה שגויה או ביצוע טעות.

ההורים צריכים לסייע להם להבין כיצד לתקן את המעוות, ללמוד את הלקח ולהמשיך הלאה. על ההורים להתבונן על התמונה בכללותה. לא ניתן לחיות חיים מלחיצים ואז ללמד כיצד להרגיע מתחים.