גורמים ביולוגיים המשפיעים על התפתחות הילד

גורמים ביולוגיים המשפיעים על התפתחות הילדילדות הביניים, בין הגילאים שבע ל-11, היא תקופה שתאורטיקנים מסוימים, כגון פרויד ופיאז'ה, ראו בה שלב התפתחות. אחרים, כולל אריקסון, החשיבו תקופה זו כשלב חשוב בהתפתחות הילד, היות ובתקופה זו ילדים נחשפים באופן נרחב יותר לקונטקסטים חברתיים שונים ומתחילים לפתח תחושת תפקוד. קיימים מספר גורמים ביולוגיים העשויים להשפיע על שלב זה בהתפתחות.

תרומת הגנטיקה

במחקר שפורסם בשנת 1997 בכתב העת 'מדעי הפסיכולוגיה' נמצא קשר חזק בין גנטיקה לבין התפתחות. המדענים ניהלו מחקר ארוך על מנת להשוות ילדים מאומצים עם ילדים החיים עם הוריהם הביולוגיים. ממצאי המחקר מראים שילדים מאומצים נושאים קווי דמיון להוריהם המאמצים בילדות המוקדמת, אך חסרים את קווי הדמיון בשלבי ילדות הביניים.

במהלך ילדותם והתבגרותם, הילדים הפכו להיות דומים יותר להוריהם הביולוגיים. תהליך זה התבטא בהתפתחות הקוגניטיבית והמילולית של הילדים המאומצים.

הורמונים והשפעותיהם על ההתפתחות הביולוגית של הילד

מומחים מסבירים שהורמונים מסבירים מספר הבדלים התפתחותיים המתרחשים באמצע הילדות. ההורמונים שנוצרו על ידי הבלוטות האנדוקריניות ובלוטת יותר המוח, אחראים לרוב השינויים הפיזיים ושינויי הגדילה המתרחשים בילדות האמצעית ומעבר לה.

מצבים בריאותיים העוברים בירושה והגורמים לחוסר הורמון גדילה, עלולים להשפיע באופן חמור על ההתפתחות הפיזית של הילד. באופן זהה, ילדים שנולדו עם מחסור של הורמון תירוקסין, סובלים מהגבלה בהתפתחות המוחית, אשר עלולה לגרום לקשיי למידה באמצע הילדות.

ילדים מושפעים אף משחרור הורמוני המין בשלבים מאוחרים יותר של ההתפתחות האמצעית, כשהם עוברים לשלב ההתבגרות.

השפעת המוגבלות על ההתפתחות הביולוגית של הילד

מומחים מראים שמוגבלות היא סיבה ביולוגית לעיכוב בהתפתחות בתקופת הילדות. הפרעות פרטניות שהיוו את המוקד למחקרי התפתחות ביולוגית של ילדים בגילאי בית הספר, התמקדו בהפרעות בספקטרום האוטיזם, הפרעות קשב וריכוז, והפרעות התנהגותיות או רגשיות.

למרות שהפרעות אלו מאובחנות במקרים רבים בילדות המוקדמת, האבחון נקבע ברוב המקרים באמצע הילדות. כל אחת מהפרעות אלו עשויה להשפיע על ההתפתחות הרגשית, החברתית והאקדמאית של הילד בשלב זה.

מחסור בברזל – מדענים למדו את השפעות חוסר ברזל אצל ילדים, ומחקר הראה שילדים שחוו אנמיה בשנתיים הראשונות לחייהם, המשיכו לסבול מקשיים התפתחותיים במהלך הילדות האמצעית. קשיים אלו כללו בעיות קוגניציה, קשיים התנהגותיים, ובעיות בלימודים. אך הם מודים כי הרקע החברתי-כלכלי של הילדים שהשתתפו במחקר, עשוי להשפיע על ממצאים אלו.