כלים שיעזרו לילדים להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז בכיתה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לא להפריע בכיתההפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) משפיעות על  3%-5% מכלל האוכלוסייה, ונחשבות להפרעות ההתנהגות הנפוצות ביותר בשלבי ההתפתחות של ילדים.

התסמינים העיקריים של הפרעות אלו הן חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות המתבטאים במגוון התנהגויות משבשות בכיתה, כגון קימה מהכיסא, קטיעת פעילויות והפרעה להתנהלות השיעורים. כתוצאה מכך, אין זה מפתיע שתלמידים אלו נמצאים בסיכון לכישלון בלימודים.

תוכניות התערבות לטיפול בכיתה בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, נועדו להבטיח שתלמידים עם הפרעות אלו יזכו לחינוך ראוי. מבין הרכיבים המומלצים של תוכניות אלו, מוצב דגש מיוחד על שינויים סביבתיים, המתבצעים לאחר הערכות תפקודיות.

הצעות לתוכניות התערבות

תוכניות התערבויות כיתה לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז צריכות להיות מבוססות על יסודות מוצקים של עקרונות התערבות כלליים להפרעות התנהגות. בעוד שתלמידים הסובלים מ-ADHD חווים גרעין של בעיות נפוצות, קבוצת הפרעות זו מגוונת למדי.

לכן, במקום להתמקד בתסמינים, תכנית הטיפול צריכה להתמקד תחילה ישירות בבעיית ההתנהגות הפרטנית. בשלב הבא יש להציע תכניות המאפשרות התנהגות חלופית, העולה בקנה אחד עם ההתנהגות הבעייתית המסומנת. התנהגויות אלו צריכות להיות מוגדרות היטב על מנת שהמורה יוכל לפקח עליהן במדויק.

תכניות התערבות בבית הספר, הכוללות שימוש באפליקציות, טאבלטים וגאדג'טים, מספקות סיוע משמעותי וחיוני ביכולת של ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז להתמודד בכיתה עם תסמיניו. כלים אלו מספקים משוב תכף ומיידי, ומניבים הצלחה משמעותית בלימודים. הכלים המסייעים לסיוע לתלמידים עם הפרעות אלו להצליח יותר בלימודים, כוללים:

אימון ילדים לעבוד עם גאדג'טים

ילדים הסובלים מ-ADHD צריכים לקבל הדרכה אישית להכרת הגאדג'טים השונים והשימוש בהם, כך שיוכלו להתחיל לעבוד עם רמזים ממוחשבים המסייעים להם להתגבר על תסמיניהם. מורים פרטיים מסייעים לילדים להספיק יותר עבודה בפחות זמן, כשהם משתמשים במתן משובי חיזוק קבועים, ומלמדים גם את המורים וההורים להשתמש במשובים אלו.

המורים הפרטיים מלמדים את הילדים לשכלל את אופן השימוש שלהם בגאדג'טים השונים כך שלא יאבדו מהר את העניין בשימוש בהם, וימצאו שיטות יצירתיות להפעיל אותם עד להשגת הפחתה בתסמינים.

מצגות ממוחשבות

חומר לימודי ניתן להצגה לילד הסובל מתסמיני הפרעות קשב וריכוז, באמצעות מצגות ממוחשבות מעניינות המניעות באופן משמעותי את שיפור תשומת הלב שלו.

המצגות ממחישות באופן מתקדם את החומר הנלמד, כולל בשיעורי היסטוריה, ספרות או מתמטיקה, ומגבירות את העניין של הילד בביצוע המשימות, באמצעות שימוש מוגבר בגירויים, כגון הפעלת גוונים, צורות ומרקמים, כך שההתמקדות במצגת מפחיתה את רמת הפעילות ההיפראקטיבית של הילד, ומשפרת את ביצועיו בלימודים והתפקוד הכלי שלו.

רמזים קוליים

ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז משפרים את התנהגותם בכיתה באמצעות מערכת ממוחשבת של פקודות קוליות. לדוגמא, שימוש בטאבלט המציג פקודות צבעוניות קוליות, במרווחי זמן שונים, מזכיר לתלמידים לפקח על התנהגותם ולהתמקד במשימתם. כלי זה נמצא במחקרים כיעיל לשיפור הפרודוקטיביות של התלמידים בכיתה.

יצירת קבוצה בפייסבוק המיועדת לכיתה

בקבוצה זו מפרסמים המורים את לוחות הזמנים של השיעורים, ואת שיעורי הבית שניתנו, מידי יום, באותו המקום. ילד הסובל מ-ADHD מקבל, בנוסף לפרסום בקבוצה, גם קלטת אישית עם עותק מוקלט של ההוראות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן