מהי הוראה מתקנת וכיצד היא מסייעת?

הוראה מתקנתילדים רבים נתקלים בבעיות ובקשיים בתחומים הנלמדים בבית הספר. הקשיים הללו יכולים להיגרם ממגוון של מקורות- קשיים אורגניים, התפתחותיים, סביבתיים, חינוכיים, רגשיים, אישיותיים ועוד.

בכל מקרה, קושי שמתחיל בגיל צעיר, עשוי להשפיע על התלמיד למשך שנים רבות, ולגרום לו לעיכוב בכל תחומי הלמידה במשך כל חייו.

כאשר מאותרת בעיה לימודית אצל ילד, חשוב מאוד להעניק לו תמיכה וטיפול בהתאם לצרכיו, על מנת שיוכל לממש את מלוא הפוטנציאל שלו.

פעמים רבות מתגלה צורך בהוראה מתקנת – לימוד אישי שבא לתקן את דרך ההתמודדות עם מטפלות אקדמיות שהילד למד או אימץ לעצמו, והן אינן יעילות.

מטרות ההוראה המתקנת

כאמור, בראש ובראשונה מטרת ההוראה המתקנת היא להקנות לילד כלי התמודדות, יכולת פתרון בעיות, וכישורים ספציפיים, כל מנת שיוכל להתמודד טוב יותר עם הדרישות האקדמיות בזמן הווה ובעתיד.

יחד עם זאת, ההוראה המתקנת רואה בילד אדם שלם, ולא רק תלמיד, וקיימת התייחסות גם התנהגות, לתחושות ורגשות, העלאת הדימוי והערך העצמי וכדומה.

איך מתבצעת הוראה מתקנת?

בהוראה מתקנת הלמידה היא פרטנית (ולכל היותר בקבוצות קטנות של 2-4 ילדים, אך עדיין התוכנית היא אישית לכל ילד). לאחר אבחון מקיף של ילד עם צרכים מיוחדים (הכולל חלק דידקטי וחלק פסיכולוגי), נבנית לילד תוכנית לימוד אישית (תל"א) המאושרת על ידי האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך.

האבחנה, ועל פיה התוכנית, מתבססים על נקודות החוזק של הילד, הדברים שהוא טוב בהם. משם מתחילים, ולאט לאט, מתחילים להוסיף מטלות ופעילויות שהילד מתקשה בהם.

כל פעם חוזרים לבסיס החזק של הילד, ואז מעלים את רמת המטלות הקשות יותר.

בהוראה מתקנת, החומר הנלמד אינו הנושא המרכזי. מה שחשוב הוא הכרת אסטרטגיות למידה, מיומנויות של למידה, זכירה, פתרון בעיות וחשיבה.

עזרה ספציפית בפתרון בעיה מסויימת או למידה של נושא מסויים היא "תרומה של דג", ואילו תיקון האסטרטגיות הבסיסיות, שאיתן התלמיד ניגש לכל משימה אקדמית, היא כמו "ללמוד לדוג".

יחד עם זאת, אין מניעה מהתמקדות בנושא מסויים, או הקניית ידע ספציפי, כחלק מתהליך רכישת הכלים.

עקרונות חשובים בהוראה מתקנת

  • הילד תמיד פעיל, ואינו פאסיבי.
  • מגלים משהו שהילד טוב בו, ותמיד חוזרים לשם ומחזקים את זה.
  • משוב מיידי – לא ניתן לצפות מילד לחכות זמן רב מידי למשוב חיובי על הצלחותיו. ילדים עם קשיים כמהים למילה טובה, להכרה במאמציהם, וחשוב לספק להם צורך זה מיד לאחר ביצוע מטלה.
  • באופן כללי, לא רצוי להעניש ילד על כשלון, אלא לעודד אותו לנסות שוב ושוב ולתגמל אותו על הצלחה.
  • חשוב להתאים גם את הסביבה הלימודית לצרכים של הילד (למשל, לצמצם גרייה חיצונית).

שיטות של הוראה מתקנת

ישנו מגוון אינסופי של שיטות, כלים ואסטרטגיות למידה שניתן ללמוד בהוראה מתקנת. הכל נבחר על פי מיומניותיו של המורה, וצרכיו הספציפיים של הילד.

חלק מהילדים זקוקים להדרכה בארגון של חומר, שיטות של קידוד לזיכרון, פתרון חידות ומשחקי חשיבה שמעלים את המוטיבציה ללמידה, מטלות שמטרתן לחזק דימוי ובטחון עצמי (למשל – במשחקי מזל, בהם יש לילד סיכוי לחוות הצלחות מול תלמידים חזקים) ועוד.

ההוראה המתקנת באה לפתח את היכולות הכלליות של הילד – זיכרון, סגנון למידה, ארגון מידע, יכולת חקירה וסקרנות, יכולת הכללה, יכולות שפתיות וחשבוניות ועוד.

אפילו משחקים יומיומיים כמו תשבצים, מנקלה, משחקי קוביה, משחק הזיכרון, ועוד, עשויים להיות כלים בידי המורים להוראה מתקנת על מנת לעזור לילדים להתחזק בנקודות החלשות שלהם, והתמודד טוב יותר עם דרישות בית הספר והחיים.