אבחון תפקודי בילדים

אבחון תפקודימרפא בעיסוק מוסמך לאבחן ולטפל, בין היתר, בליקויי תפקוד. הטיפול המתבצע משלב פיזיותרפיה ושירותי ריפוי תעסוקתי. בעיות תפקוד נובעות מסיבות שונות רבות, תלוי במחלה, בנכות או במצב הרפואי של המטופל.

מרפא בעיסוק מוסמך לאבחן ילדים, ולהרכיב תכנית טיפול בהתאם לליקויי התפקוד שלהם ויכולותיהם הפיזיות לשיפור רווחתם ביחס לעיסוקיהם, כלומר, ביחס להיבטים בחייהם הדורשים יכולת תפקוד תקינה על מנת לחיות את החיים במלואם. הוא עובד בשילוב עם פיזיותרפיסט המשתמש במגוון מיומנויות ושיטות חינוך, תמיכה, ופעילות גופנית לטיפול והתאוששות מפציעה או מחלה, ושיקום או שיפור התפתחות נורמלית ויכולת תפקודית.

תפקיד מרפא בעיסוק

התפקידים אותם מבצע מרפא בעיסוק, לטיפול בילדים, כוללים סיוע לפעילויות משפחתיות, משחק ופנאי, כמו גם חינוך לטיפול עצמי, מה שמסייע להם להגיע לרמה אותה השיגו חבריהם, כך שיוכלו לחוות תחושת זהות ורווחה משופרת. המרפא בעיסוק משתמש בכישורים, משאבים ושיטות לתמיכה בפיתוח עיסוקי ילדות שונים אלו, לשם מתן מענה על הצרכים הפיזיים, הקוגניטיביים, הנפשיים והחברתיים של הילד ובני משפחתו.

ילדים צעירים רבים, הסובלים ממצבים בריאותיים לטווח הארוך, ממשיכים להיות מטופלים בתכנית משולבת של פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק עד שנות העשרה שלהם. השאיפה היא להעניק להם הזדמנות להשגת התוצאות הבריאותיות הטובות ביותר האפשריות במהלך התבגרותם באמצעות ביצוע המעבר החלק לתפקוד תקין בבגרותם, ככל הניתן.

סוגי אבחון תפקודי

מרפא בעיסוק מאבחן צרכים בריאותיים ארוכי טווח להם זקוק הילד, הדורשים שירותי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. חשוב לקבוע את האבחנה הנכונה בהתאם למוגבלויות התפקוד של הילד, ולהרכיב את התכנית המתאימה, מוקדם ככל הניתן, על מנת שהילד יוכל לתפקד כראוי ככל שהוא מתבגר.

אבחון כתיבה. מיועד לילדים בגילאי שש עד תשע, וכולל התמודדות עם משימות כתיבה, תצפית בסביבת בית הספר, אבחון יכולת כתיבה ובדיקת הקפדה על ארגון כללי. המרפא בעיסוק בודק את יכולות הילד במשימות הכתבה, העתקה, כתיבה חופשית, סדר בכתיבה, קצב הכתיבה, איכותה, יכולת אחיזת עיפרון, רישום דגמים, תפקוד מוטורי במרחב וטווח תנועה.

אבחון תפקודי כללי. מיועד לילדים בגילאי שלוש עד שש. המרפא בעיסוק בודק יכולות שימוש בעיפרון, בצבעים, ותפקוד של צביעה וציור. הוא בוחן את תפקודי הידיים במשימות מוטוריקה עדינה, מזהה יכולות ארגון ותכנון הכוללות תפיסה חזותית, הרכבה ובנייה, מוטוריקה גסה, קצב עבודה ויכולות תחושה.

תפקיד הריפוי בעיסוק

לאחר תהליך האבחון התפקודי מורכבת תכנית טיפול, בהתאם לתוצאות האבחון. הטיפול נועד לשפר את תפקוד הילד במגוון המטלות שלו במהלך היום, שיפור היכולת שלו לתכנן משימות ולבצען באופן מאורגן, ושיפור ההתמדה בתפקוד התקין.

מטרת הריפוי בעיסוק היא להקנות לילד שיטות תפקוד משופרות בתחום של סידור התיק לבית הספר, התארגנות יעילה בבוקר, הקפדה על סביבה מסודרת, הכנת שיעורי בית והשתתפות בפעילויות חברתיות. תהליך האבחון קובע את הצרכים והמטרות הראשוניות, ובמהלך מפגשי הטיפול, המתבצעים לסירוגין ועל פי הצורך עם או ללא נוכחות ההורים, לומד הילד לתפקד היטב בסביבתו הטבעית.

ראו גם:

הכנה לכיתה א'

בית ספר יסודי: כיצד תזהו לקות למידה בילד שלכם?