אבחון שפתי בילדים

אבחון שפתיעיכוב בדיבור ובשפה בקרב ילדים קשור לקושי מתגבר עם קריאה, כתיבה, תשומת לב ומצבים חברתיים. קיימות כיום די ראיות להמלצה בעד או נגד שימוש שגרתי של מכשירי אבחון רשמיים בטיפול ראשוני לאיתור עיכוב בדיבור ובשפה.

ילדים שאינם עומדים באבני הדרך הצפויות לדיבור ושפה, זקוקים לאבחון שפתי מקיף המתבצע על ידי קלינאי תקשורת, היות והתפתחות שפה שאינה טיפוסית עשויה להיות מאפיין משני של בעיות פיזיות והתפתחותיות אחרות, אשר עשויות להתבטא לראשונה כבעיות שפה.

הסוגים העיקריים של עיכוב בדיבור ובהתפתחות השפה כוללים הפרעת הבעת שפה, והפרעת שפה פתוחה. עיכובי דיבור ושפה משניים מיוחסים למצב אחר כגון אובדן שמיעה, נכות אינטלקטואלית, הפרעת ספקטרום האוטיזם, בעיות דיבור פיזיות או אילמות סלקטיבית. כשהרופא חושד בעיכוב שפתי, עליו לדון במצב עם ההורים ולהמליץ על הפניה לקלינאי תקשורת. הראיות מוכיחות שטיפול בדיבור ושפע מועיל, במיוחד לילדים עם הפרעת הבעת שפה.

איתור הגורמים לבעיות שפה בילדים

קלינאי תקשורת מבצע אבחון שפתי לילד, לשם זיהוי מצב של עיכוב בדיבור ובשפה בקרב ילדים עד גילאי חמש. קבוצות פרטניות של ילדים ידועים כנמצאים בסיכון גבוה יותר מהממוצע לעיכוב בדיבור ושפה, כגון ילדים עם בעיות שמיעה.

גורמי סיכון נפוצים אחרים הם היסטוריה משפחתית של עיכוב בדיבור ושפה, פגות, משקל לידה נמוך, רמות השכלת ההורים, מחלת ילדות, וסדר לידה מאוחר. קלינאי התקשורת מאבחן את צורת הדיבור של הילד והשימוש שלו בשפה. בנוסף להתבוננויות אלו, הקלינאי מתשאל את ההורים אם התנהגות זו אופיינית להתנהלות הילד בבית, בבית הספר ובסביבות חברתיות אחרות.

חשוב שקלינאי התקשורת יהיה בעל הבנה לגבי אבני הדרך ההתפתחותיות הנורמליות לילדים, כדי שיוכל לקבוע אם הילד סובל מעיכוב בדיבור או בשפה. פיתוח המיומנות באוצר המילים והשימוש בשפה תלוי במידה רבה בחוויות משפחתיות ובחוויות מוקדמות בבית הספר. משפחות יכולות לסייע בהתפתחות השפה של ילדיהם באמצעות סיפורים, משחקי מילים, הרכבת שירים בחרוזים, שיחות וקריאת ספרים משותפת.

הצורך באבחון קלינאי תקשורת

כשמצב של עיכוב שפתי נחשד, יש לבדוק את הילד אצל קלינאי תקשורת, לשם הכנת תכנית התערבות מוקדמת. האבחון מתבצע בזהירות, היות ושני שלישים מהילדים מתחת לגיל שלוש וחצי, החווים עיכוב בדיבור ובשפה, יזדקקו לטיפול של ריפוי בדיבור לאחר שנה.

לא קיימת שיטה מסוימת לקביעת השיפור באמצעות המתנה דרוכה בלבד, אך האבחון אותו מבצע קלינאי התקשורת, הבודק את התפקוד התקשורתי של הילד, הוא המנבא המשמעותי ביותר של תוצאה לשונית.

הטיפול של קלינאי התקשורת, הנקבע לאחר האבחון השפתי, מתייחס לגורמים לבעיות הדיבור והשפה של הילד, ומטרתו ללמד את הילד שיטות להבנת שפה מדוברת, השגת התנהגות תקשורתית מתאימה, וסיוע להורים ללמוד שיטות לעידוד מיומנויות התקשורת של הילד. זהו טיפול יעיל המשפיע על ילדים הסובלים מבעיות הפרעת שפה פתוחה. קלינאי התקשורת מלמד גם את ההורים לבצע את הטיפול לדיבור תקין, והטיפולים עשויים להימשך למעלה מחודשיים להשגת תוצאות יעילות.

בביקורי מעקב, קלינאי התקשורת בודק את התקדמות הילד עם ההורים. הוא מתמקד בשינויים חיוביים אליהם הגיע הילד מאז הביקור הקודם, וממליץ להורים על ספרות מקצועית ומשחקים שיסייעו להם. קלינאי התקשורת עוקב אחר ההתפתחות המתאימה של הילד בהתאם לגילו, יכולת השפה שלו ובעיות האזנה. הוא מציע את המידע והפתרונות המתאימים לבעיות שפה וקובע את המשך הטיפול בהתאם להתקדמות הילד.