אבחון פסיכומוטורי

אבחון פסיכומוטורי הורים העוקבים אחר התפתחות הילד שלהם, מצפים שיגיע לאבני הדרך הצפויות, בהתאם לגילו, ופחות או יותר בזמן הרצוי. אך עליהם לזכור שכל ילד מתפתח בקצב שלו וטווח הפערים בין התפתחות ילדים עשוי להיות נרחב למדי.

יחד עם זאת, כדאי לגלות מודעות לדגלים אדומים העשויים לסמל עיכובים התפתחותיים פוטנציאליים. עיכובים אלו עלולים להיחשב לפיגורים משמעותיים בתחום אחד או יותר של צמיחה רגשית, נפשית, או פיזית. אם הילד חווה עיכוב, אבחון פסיכומוטורי וטיפול מוקדם הם השיטות הטובות ביותר לסייע לו להתקדם ואף להדביק את הפער.

עיכובים התפתחותיים במיומנויות מוטוריות בילדים

עיכובים התפתחותיים עשויים להיות קשורים, בין היתר, לבעיות עם מיומנויות מוטוריקה גסה, כגון זחילה או הליכה, או מוטוריקה עדינה, כגון שימוש באצבעות על מנת לאחוז כפית.

גורמים אפשריים לעיכובי מיומנויות מוטוריות כוללים:

  • ילדים שנולדו מוקדם מידי אינם מסוגלים לפתח שרירים בקצב זהה לילדים אחרים.
  • אטקסיה, פגם הפוגע בקואורדינציית השרירים.
  • שיתוק מוחין, מצב הנגרם כתוצאה מנזק מוחי טרם הלידה.
  • עיכובים קוגניטיביים
  • מיופתיה, מחלת השרירים
  • בעיות ראייה.
  • ספינה ביפידה, מחלה גנטית הגורמת לשיתוק חלקי או מלא בחלק התחתון של הגוף.

מהלך אבחון פסיכומוטורי

תהליך האבחון מתבצע על ידי פיזיותרפיסט או מומחה בתחום, בעל הרשאה מוכחת לעסוק באבחנה וטיפול בילדים עם עיכובים פסיכומוטוריים. במפגש הייעוץ הראשון מתארים ההורים את מצב הילד, את הסיבה לפנייתם, את רמות הרגישות של הילד, דפוסי ההתנהגות העיקרים שלו, נקודות החולשה והחוזק שלו, יכולות הוויסות החושי שלו והמערכת התחושתית. במיוחד נבחנת הרמה השכלית של הילד, רמת הבשלות שלו, ורמתו המוטורית והרגשית.

בשלב הבא מתבקש הילד לשחק על פי נטיותיו, כשהמטפל מתבונן בהעדפות המשחק שלו ובאופן פעולתו. ילד מבוגר יותר, בגיל הנעורים, יתבקש לבצע מבחן מוטורי קצר שתוצאותיו מעידות על יסודות היכולות התחושתיות מוטוריות שלו, והוא יעבור אף תשאול קצר בעל פה.

בהמשך יתבקש להשתמש במתקנים. עם סיום תהליך האבחון מספק המטפל משוב המתאר בהרחבה את מצב הילד בהתבסס על ההתבוננות, ימליץ על תכנית פעולה וירכיב תכנית טיול שמטרתה השגת חיים פעילים מדויקים ומודעים יותר.

טיפולים בעיכובי מיומנויות מוטוריות

המטפל יציע נקיטת צעדים מסוימים בבית כדי לעודד את הילד לבצע יותר פעילות גופנית. הוא זקוק אף לטיפול פיזיותרפיה המיועד לשיפור עיכובי מוטוריקה גסה. סוגי טיפול פיזי מסוימים או ריפוי בעיסוק מסייעים עם בעיות במוטוריקה עדינה.

בדומה לרוב סוגי העיכובים ההתפתחותיים, טיפול מוקדם משמעותי להתקדמות הילד. התערבות חינוכית מסייעת לו לפתח מיומנויות קוגניטיביות פרטניות. חלק משמעותי מהטיפול מתבצע בחוץ, כשהילד משחק בחבלים, טרמפולינות, חפצים להרכבה ונדנדות, תוך שהוא עובר רמות שונות של אתגרים.

תפקיד המטפל הוא ללוות את המטופל בבחירות הפעילות שלו, להתבונן ולהקשיב. לא מתקיימות תחרויות, לא נכפים מסלולי פעולה מסוימים ואין הוראות מילוליות. המטפל מתחבר אל עולם הילד, ומייצר תקשורת המבוססת על השימוש במתקנים ומשחק משותף.