מהו אבחון התפתחותי?

אבחון התפתחותיהמיומנויות אותן רוכשים ילדים בשלבים שונים נקראות אבני דרך התפתחותיות. אבן דרך מתרחשת בזמנים שונים ובמסגרות של תחומים שונים כגון בתחום החברתי, הרגשי, תקשורתי, תנועתי ורוחני.

ילד עלול לסבול מעיכוב התפתחותי, אם לא רכש כישורים אלו בטווח הזמן הנורמאלי הרצוי לילדים בגילאים מסוימים.

חששות ההורים בנוגע להתפתחות הילד עלולים לנבוע מתצפיותיהם או תצפיות של בני משפחה, חברים או אנשי מקצוע במרכזי טיפול, בגן או בבית הספר.

אם הילד אינו מפתח את המיומנויות הנדרשות, על ההורים להתייעץ עם רופא ילדים, ובטרם הפניה להרכיב רשימה של מיומנויות ספציפיות אליהן הילד טרם הגיע.

הכנה זו מציידת את הרופא במידע החיוני וחוסכת זמן יקר בעת האבחון המדויק.

הכרת הסימנים טרם האבחון ההתפתחותי

באופן טבעי, הורים תוהים ואף מודאגים מהשאלה האם ילדם נמצא על המסלול הנכון מבחינה התפתחותית.

תהיות ושאלות כגון: "הוא כבר היה צריך לזחול עכשיו", או "אחיו כבר נופף לשלום בגיל זה, למה הוא עדיין לא עושה זאת?", נפוצות ומוכרות לרוב ההורים, אך רוב הסיכויים שהילד יתפתח באופן תקין על פני ציר זמן משלו.

ברוב המקרים, תינוקות מבצעים פעילויות התפתחותיות, כגון התהפכות, ישיבה, הליכה ודיבור, מעבר לזמן הצפוי, ואם הם אינם עושים זאת, הם יעשו זאת בקרוב. מצד שני, איתור בעיות פוטנציאליות במוקדם ולא במאחר הוא קריטי, אם התינוק סובל מעיכוב התפתחותי אמיתי.

משמעות העיכוב ההתפתחותי

כאשר ילד אינו מגיע לאבני הדרך ההתפתחותיות בטווח הרחב הנחשב לנורמאלי, רופאים עשויים לאבחן עיכובים בתחום אחד או יותר: כישורי מוטוריקה גסים ועדינים כגון ישיבה ואחיזת חפצים, תקשורת וכישורי שפה המתייחסים להבנה, הבעה ומיומנויות דיבור, וכישורים חברתיים כגון יצירת קשר עין ומשחקים עם אחרים.

חשוב לזכור כי בעת התקדמות התפתחותית טיפוסית, רוב התינוקות זוחלים לפני שהם הולכים, משמיעים קולות לפני שהם הוגים את מילתם הראשונה, ובאופן כללי, מתפתחים בקצב ובאופנים שונים.

ההיבט החשוב ביותר לביצוע האבחון והמעקב אחר התפתחות הילד, הוא לוודא שהוא מבצע התקדמות נאותה בכל התחומים.

כיצד מאובחן עיכוב התפתחותי?

עיכוב התפתחותי עלול להיות קשה לאבחון. קיימים שני סוגים של בדיקות אותן ניתן לבצע: הקרנה התפתחותית והערכה התפתחותית.

רופאים משתמשים בהקרנה התפתחותית על מנת לקבוע אם ילדים לומדים מיומנויות בסיסיות באופן תקין, או אם הם עלולים להיתקל בבעיות.

רופא הילדים עשוי לשאול את ההורים שאלות, או לדבר ולשחק עם הילד במהלך הבדיקה על מנת לבדוק כיצד הוא לומד, מדבר, מתנהג ופועל. מכיוון שלא קיימות בדיקות דם על מנת לקבוע אם הילד מעוכב התפתחותית, הקרנה התפתחותית מסייעת לקבוע אם יש להפנות את הילד אל רופא מומחה.

האבחנה אינה יכולה להתבצע באמצעות הקרנה בלבד. אם תוצאות בדיקת ההקרנה מצביעות על ילד הסובל מעיכוב התפתחותי, עליו להיות מופנה להערכה התפתחותית.

הערכה התפתחותית מורכבת מהערכה מעמיקה של כישורי הילד ומתבצעת על ידי מומחה מקצועי כגון פסיכולוג התפתחותי, רופא ילדים התפתחותי או נוירולוג ילדים.

אם קיים חשד כי העיכובים נמצאים רק באזור אחד, יתכן שהילד יופנה למומחה בתחום זה, כגון מטפל בדיבור ופתולוג שפה פיסי או תעסוקתי.

אם העיכוב מאושר, הילד יופנה לאחד ממומחים אלו על מנת לנסות לברר את הגורם. תוצאות ההערכה ההתפתחותית משמשות על מנת לקבוע אם הילד זקוק לבדיקות אבחון נוספות, שירותי טיפול מתקדמים או תכנית טיפול מקיפה.

הסיכויים לעיכוב התפתחותי

מחקרים מדווחים על ממוצע של עד 15% בקרב ילדים מתחת לגיל שלוש, העלולים לסבול מעיכוב התפתחותי כגון קשיי למידה, תקשורת, משחק או מיומנויות מעשיות בעת ביצוע פעילות גופנית.

אבחון מוקדם עשוי לתרום להבדל עצום עבור ילדים רבים בעלי עיכובים התפתחותיים.

חלק מהמוגבלויות נעלמות כאשר הילד מתחיל ללמוד בבית הספר, ואילו בעיות אחרות יהיו ניתנות לאבחון רק בשלב מאוחר יותר. כ-15% מהילדים מתחת לגיל 17 נמצאו בעלי מוגבלויות כגון ליקויי דיבור ושפה, פיגור שכלי, ליקויי למידה ובעיות רגשיות והתנהגותיות.